Avon, Oriflame a jim podobní...

Pravděpodobně máte ve svém okolí někoho, kdo vám čas od času strčí do ruky katalog Avonu nebo Oriflame. Možná se čas od času zastavíte u výlohy s krásně naaranžovanými produkty Yves Rocher nebo Body Basics. Nejspíš vás alespoň párkrát některá z uvedených značek kosmetiky nalákala k nákupu.

Přestože právě tyto značky nemívají na beauty blozích právě ideální recenze, spousta lidí jimi má zaplněnou koupelnu i kosmetické taštičky. Čím to, že tyhle značky tolik lákají k nákupu - a že jejich uživatelky mají mnohdy i pocit, že zakoupily exkluzivní výrobek?

Aby bylo jasno hned od začátku - nechci tím říct, že by kosmetika od jmenovaných firem, kterým bychom po bok mohli zařadit ještě třeba Fleur de Santé a pár dalších, byla nekvalitní od A do Z. Jen se mi zdá, že poměr ceny této kosmetiky k "výkonu", který podává, není tak zcela adekvátní.


Podívejme se na pár konkrétních příkladů:
(odkazované e-shopy nejsou cílenou reklamou, ale nejlevnějším prodejcem daného výrobku podle Heureky)


Nejlevnější pleťová voda od Oriflame stojí v plné ceně 159 Kč/200 ml (měrná cena 79,50/100 ml). S trochou hledání na Heurece můžete za cenu prakticky stejnou pořídit vyhlášenou micelárku od Biodermy (199 Kč/250 ml, měrná cena 79,60/100 ml). Pokud si Biodermu pořídíte v litrovém balení, dostáváte se s cenou kolem 52 Kč/100 ml celkem zásadně do plusu. (Vzhledem k tomu, že voda od Oriflame se během doby, kdy mám článek rozepsaný ocitla v seznamu akčních výrobků na květen, uvedená cena nesedí a pro tento měsíc je 99Kč, tedy 54,50/100 ml)

Kdyby před vás někdo položil tvářenku Avon, Oriflame a Bourjois, po které z nich sáhnete? A víte, která z nich je nejdražší?



Avon - 299 Kč/6g (měrná cena 49,80/g)
Oriflame - 259 Kč/4g (měrná cena 64,75/g)
Bourjois -  175 Kč/2,5 g (měrná cena 70,-/g)

Pokud budeme přepočítávat cenu na gramy, tak ta od Bourjois, která vám ale nejspíš vydrží mnohem déle, než druhé dvě s vyšší cenou za krabičku.

Od sprchového gelu obvykle očekáváme, že naši pokožku umyje, nevysuší a bude příjemně vonět. Zatoužíme-li třeba po vůni pomeranče, můžeme vybírat gely v podobné kvalitě v několika cenových relacích.



Balea - 24 Kč/300 ml (měrná cena 8,-/100 ml)
Yves Rocher - 79 Kč/200 ml (měrná cena 39,50/100 ml)
Body Basics - 118 Kč/250 ml (měrná cena 47,20/100 ml)

Skutečně je sprchový gel od Yves Rocher 5x lepší, než ten z DM? A Body Basics ještě o jednou více? A nebo je kvalita zhruba stejná?

Uvedené značky se ovšem bez obav pouštějí i do výroby a prodeje výrazně luxusnějších produktů a speciální péče. Pojďme se podívat třeba na dražší oční krémy:

Výrobky na obrázku jsou v následujícím pořadí: Avon, Oriflame, Fleur de Santé, Yves Rocher.
Obsah tubiček je u všech výrobců 15 ml, pouze u Yves Rocher 14 ml.

A co bychom za podobné ceny mohli najít mezi výrobky běžně prodávaných značek?



Pořadí výrobků na obrázku je následující: Elizabeth Arden, Clarins, Vichy, La Roche-Posay, Shiseido, Clinique, Payot (větší obrázek se zobrazí po rozkliknutí). Obsah je opět 15 ml, v případě Clarins 20 ml.

Čím to je, že jsme za průměrné výrobky ochotné platit vysoko nadsazené ceny, za které bychom si mohly pořídit výrobek stejného typu od značky mnohem zvučnějšího jména?

Dané firmy totiž zvolili velice dobrou marketingovou strategii. Ať už je to forma katalogového (přímého) prodeje, jako u Avonu a Oriflame, nebo prodej v malých kosmetických "buticích" nabízejících pouze jednu značku.

Oba způsoby totiž omezují přímou soutěž - zatímco v drogerii byste šampón od Avonu patrně bez povšimnutí minuly v konkurenci dalších značek, při nákupu z katalogu chybí srovnávání obalů, vůní, vlastností a ceny s dalšími produkty ve stejném regálu. Při nákupu pěny do koupele byste po očichání té z Body Basics patrně zkusili i jinou značku - a našli velmi podobnou vůni za zlomek ceny nebo v mnohem větším balení. Krém proti vráskám od Yves Rocher může působit luxusním dojmem - pokud nestojíte v parfumerii a nevidíte za stejnou cenu krémy slovutných značek (a zejména, pokud do té parfumerie vlastně nikdy nechodíte).



U přímého prodeje navíc hraje svou roli i finanční zainteresovanost prodávající/ho - zatímco prodavačka v drogerii z vašeho nákupu patrně nebude mít žádný zásadní profit, kamarádka či známá s katalogem Avonu či Oriflame ví, že z čehokoliv, co vám prodá bude mít jistou provizi 15-30% (a pokud vám nic neprodá, narozdíl od prodavačky v drogerii nedostane žádný fixní plat). Mnoha lidem je navíc nepříjemné říct u nabízeného katalogu "já nic nechci", a tak si raději objednají alespoň nějakou drobnost.

U prodejen jedné značky zase obvykle platí, že vypadají velmi lákavě - v dobách své největší slávy měl Body Basics prodejny s výrobky srovnanými kolem dokola podle barev, se spoustou koupelových doplňků (žínky, rukavice, masážítka), s dekorativní kosmetikou uprostřed. Člověk se v obchodě cítil velmi příjemně a uvolněně. U Yves Rocher navíc funguje další osvědčený trik, a sice zákaznická věrnost - slevy pro registrované zákaznice nebo dárky k nákupu nad určitou hodnotu.

Co s tím?
Pokud vám výrobky daných firem vyhovují, klidně je používejte dál. Ale možná se při příštím nákupu zkuste zamyslet nad tím, jestli je malinový sprcháč za stovku skutečně o tolik báječnější, než ten drogerkový za dvacet - a nebo zda by za cenu, kterou se chystáte zaplatit za krém nebo parfém nebyl k dostání produkt mnohem kvalitnější - nebo od značky, po které toužíte mnohem víc...


A co vy a zmiňované značky? Necháváte se zlákat? Nebo na ně máte jiný názor?


Obrázky pocházejí z odkazovaných stránek, případně z Heureka.cz

10 komentářů

  1. Avon a Oriflame nemám ráda... všechno, co jsem zatím zkoušela byly šunty...

    Jane´s colours

    OdpovědětVymazat
  2. Zásadně souhlasím. Do výčtu bych ještě zařadila L'Occitane, ten se mi zdá, že má mezi všemi jmenovanými největší drzost, co se cen týče. Rozhodně ceny nejsou adekvátní tomu, co za ně člověk dostane.

    OdpovědětVymazat
  3. tuttobene: ano, výčet rozhodně není kompletní... Od L'Occitane jsem před týdnem zkoušela vzorek jejich "nejslavnějšího krému" a nadšení se rozhodně nedostavilo.

    OdpovědětVymazat
  4. Je pravda, že jsou to výrobky dost drahé na to, že nejsou dvakrát kvalitní. Ale lidi je pořád kupují, takže pro ně nemá cenu zlepvňovat. Až si lidé uvědomí, že si můžou koupit kvalitnější kosmetiku za lepší cenu, možná se to změní. :)
    Style Without Limits

    OdpovědětVymazat
  5. Já bych negeneralizovala; třeba od Yves Rocher chladivý levandulový krém na nohy nemá konkurenci (neexituje), perfektní je hydratační krém, který prodávají, když je akce, v ceně okolo 250,-/50ml; L´Oc má senzační krém po holení, jejich patent a žádný jiný mi nepomohl na podráždění po holení, jejich krémy na ruce jsou taky unikátní a některé toaletky jsou velmi dobré, rozhodně odpovídající ceně. Avon má dobrou péči o nehty, pedikúru, občas mívají dobré lesky a balzámy na rty a samoopalovák na nohy je moc dobrý. Naopak třeba mi nesedí skoro nic od La Roche, na některé krémy Arden mám alergii a ze sér Lauder na má účinky jen jedno, Clinique 3 kroky považuju za mystifikaci 20. století. Myslím, že každá značka umí něco a je potřeba pečlivě vybírat jednotlivé produkty, ne značky.
    Jinak teda výborný článek, bravo.

    OdpovědětVymazat
  6. Ano, v zásadě souhlasím. Však ony firmy mají dost dobře promyšlený marketing. :-) Ale nesouhlasím, že čím dražší se rovná automaticky kvalitnější. Ale to už je na posouzení konkrétních případů. :-) Pěkná úvaha k zamyšlení.

    OdpovědětVymazat
  7. parfumerka - díky za tip na levandulový krém.Kamarádka jeden takový občas vozí z Anglie, kde jsou celkem běžně k dostání, ale tady jsem nic podobného ještě neviděla.

    Janinka - vyšší cena sama o sobě rozhodně vyšší kvalitu neznamená, to souhlasím.

    OdpovědětVymazat
  8. článek mě donutil k zamyšlení... vidím, že asi dělám pár chyb.... až půjdu příště nakupovat, na tohle si vzpomenu:) díky

    OdpovědětVymazat
  9. Studuji chemickou fakultu, obor kosmetologie. Avon je skutečně předražený a to, co tam je za chemii, je až s podivem. No hnus! Oriflame je ale rozhodně lepší než kdejaká značka z parfumerky. Oriflame sice není tak uplně přírodní jak tvrdí, za to nemá třeba v krémech proti vráskám tekutý parafín, který má Elizabeth Arden v tom svém. Je to dobrá ironie, Elizabeth má sice hezké jméno, ale tekutý parafín se dává do krémů jako levná náhražka lepších olejů. Mimo jiné také způsobuje předčasnou tvorbu vrásek a naše tělo ho neumí odbourat, čili i ucpává póry a způsobuje vznik akné. Takže já bych to tolik negeneralizovala. Ceny pochopíte, až si přečtěte složení. Ve skutečnosti jsou právě parfumerské značky po stránce složení neskutečné šunty na úrovni Avonu (až na to, že u Avonu se vám objeví vyrážka hned, u parfumerských značek se to začne projevovat až po letech). Oriflame, Yves Rocher, Manufaktura apod jsou světlé vyjímky. Nejsou sto pro přírodní, ale aspoň v nich není kde jaká levná srajda jak v těch parfumerkových. Mimo jiné jsem dělala v rámci své odborné práce i jisté testy na parfumerkové značky. Nechtějte ani znát výsledky... Takže já být autorkou, tak se rozhodně nepouštím do takových kritik, pokud si důkladně neprostuduju složení, což autorka evidentně neudělala, protože tomu pravděpodobně ani nerozumí :). Bez urážky, ale je to tak. Jinak ale ještě dodám, že co se týče sprcháčů, je to vážně jedno, jestli si koupíte Baleu nebo něco jiného za stovku :).

    OdpovědětVymazat
  10. Neřekla bych, že se dá vše takhle srovnávat... Po poradě s dermatoložkou, která mi řekla, že kvalitní krém lze koupit za 200.- a bude to špička, jsem se zaměřila na levnější značky. Do Yves Rocher nebo LˇOccitane bych výběrem vůbec nešla, cena je příliš výkonná.. Do levnější kosmetiky typu Balea mi přide zbytečné investovat peníze, kosmetika je sice levná, nicméně taky tomu odpovídá její složení a laciná vůně. Pokud bych volila mezi Avonem a Oriflamem, za mne určitě Oriflame. Už jen ta představa, že Oriflame vyrábí ve Švédsku a Avon v Polsku ;) Je pravdou, že Avon je levnější, ale na to, že šetří peníze díky blízké výrobně a složení cena není nijak úžasná. Oriflame má taky drahé věci, ale v akci lze nakoupit skvěl věci za rozumné peníze. Za mne určitě Oriflame!! Krémy, pleťové masky, sprcháče a mýdla......slast..

    OdpovědětVymazat